Skip to content

Tien jaar De Buurman: voedsel op z’n eerlijkst

26 juni 2025 | Het begon met een gedachte, een visie: iedereen heeft recht op écht, eerlijk, lokaal en gezond voedsel. In 2015 zetten Jeroen en Marloes Stegeman die droom om in een bedrijf: WaardeRing-partner de Buurman. Het startte met Maaltijdboxen met zo lokaal en eerlijk mogelijke producten. In 2017 openden ze De Buurman Verslokaal in Berkum. In 2020 gevolgd door een Verslokaal in het Zwolse centrum, een heel ander concept. Ondertussen ontstonden projecten als Werkfruit, de Prisonbox en de Buurman Versgroothandel. En sinds 2024 heeft De Buurman een mooi, ruim bedrijfspand op de Marslanden. Daar werd afgelopen week het tienjarig bestaan van het bedrijf groots gevierd, met een presentatie, rondleiding en natuurlijk een proeverij van de heerlijke en eerlijke producten waarom de Buurman zo bekend staat. De aanwezigen -onder andere mede-ondernemers van bedrijventerrein de Marslanden- genoten.

‘We zijn vanuit huis aan de keukentafel begonnen’, vertelt Marloes. ‘We hadden tien jaar geleden echt niet verwacht dat er nu dit bedrijf zou staan, met 28 medewerkers en de mooie projecten die we doen.’ Marloes werkt keihard achter de schermen, Jeroen is de verbinder, de creatieveling. ‘Je moet dit echt met z’n tweeën doen. We pakken allebei onze rol en ik sta het liefst op de achtergrond.’ Ze is trots op wat ze bereikt hebben. ‘Het is keihard werken, maar de projecten lopen prima, onze winkel in Berkum gaat enorm goed en ook in het centrum weten steeds meer mensen ons te vinden.’ En over tien jaar? ‘Je kunt het nooit voorspellen. Ik hoop dat we iets moois en blijvends hebben neergezet.’

Voedselgeloof
‘Het was tien jaar geleden een sprong in het diepe’, zegt Jeroen. ‘We wisten niet hoe het zou gaan. Het ging ook niet altijd even makkelijk, je moet een lange adem hebben. Maar als je zoals wij een visie en doelen hebt, dan ga je ervoor. Het is mooi om te ontdekken dat steeds meer klanten en bedrijven onze visie delen. Kijk, we verkondigen ons eigen voedselgeloof. Ik geloof dat iedereen recht heeft op écht voedsel. We zijn hier niet op aarde om ten koste van de gezondheid van de consument geld te verdienen. Lokaal, gezond en eerlijk voedsel, daar gaan wij voor.’ Het is de kunst om dat vol te houden. ‘Je ziet vaak startups die heel ideologisch beginnen, maar dan lonkt het “foute” geld. Er komt altijd een punt waarop je moet kiezen. Wij willen het eerst verdienen voordat je het uitgeeft. Dan groei je misschien minder snel, maar kun je wel je eigen gedachtegoed overeind houden.’ Er staat nu een mooi, bloeiend bedrijf. ‘Nu moeten we het verder brengen met elkaar. Ik hoop dat een nieuwe generatie het gedachtegoed omarmt. Koop iets goeds, of koop het niet.’

Inzicht
De gasten laten zich in ieder geval enthousiast rondleiden door Jeroen, chef-kok Raymond en Henk, de logistieke man. Ondernemer Fikrit Akin is aangenaam verrast. ‘Je rijdt hier voorbij, je hoort er wel eens over, maar je weet niet wat er allemaal achter de schermen gebeurt. Nu hebben we letterlijk en figuurlijk een kijkje in de keuken kunnen nemen. Als je ziet vanuit welke gedachte hier gewerkt wordt, hoe groot het is en wat er allemaal gebeurt, dan krijg je veel inzicht. Dat maakt het wel heel bijzonder. Ik vind het mooi dat De Buurman vanuit die eerlijke gedachte met lokale producten werkt.’ Fikrit heeft zelf een marketingbureau en exploiteert sinds 2018 met andere partners Deelfiets Nederland. ‘We werken met vaste inleverlocaties, zodat niet overal te pas en te onpas fietsen worden geplaatst. We hebben nu heel gerichte aanvragen, bijvoorbeeld van onderwijsinstellingen: van school naar station en vice versa. Daardoor kan een fiets wel acht ritten op een dag maken. Dat werkt heel goed. We gaan misschien wat minder snel dan de bedrijven die het anders doen, maar daardoor lukt het wel beter en wordt een fiets optimaal gebruikt.’ En zo werkt iedereen op z’n eigen manier aan duurzaamheid.

Enthousiast
Voorzitter Jolande Upper van de Ondernemersclub Marslanden kondigde de opening van bijzondere Marslanden-wandelroutes aan, evenals een stringenter parkeerbeleid aldaar, waarna ze Jeroen en Marloes feliciteerde en een geschenk aanbood. Toen was het tijd voor vers geserveerde, echte Buurman-lekkernijen, waaraan de gasten zich graag tegoed deden. ‘Het is prachtig en inspirerend om te zien wat hier allemaal gebeurt en hoe gepassioneerd en met lef Jeroen aan zijn visie werkt’, zegt ambachtelijk chocolatier en patissier Freddie Spanhak, eigenaar van BijFreddie. ‘Ik kan me daar heel goed in vinden. Ik vraag me ook altijd af: kan het circulairder, kan het biologischer, kan het efficiënter, kan het lokaler. Chocola is natuurlijk een lastig product om lokaal te doen. Maar je kunt op andere manieren bijdragen. Cacaovruchtensap maken van het vruchtvlees van de cacaovrucht, dat zich rondom de cacaobonen bevindt. Verpakking maken van cacaodoppen. Duurzaam produceren maakt producten duurder, maar als het verhaal klopt en goed is, dan hebben mensen daar begrip voor.’ En dat is wat de Buurman inmiddels heeft bewezen in tien jaar tijd. Op naar het volgende lustrum!

 

Deze website maakt gebruik van cookies meer informatie

Om je de beste surfervaring te bieden, is deze website standaard ingesteld op "cookies toestaan". Als je deze site blijft gebruiken, of als je klikt op "Accepteren", dan geef je toestemming voor het gebruik van Cookies

Sluiten