26 september 2025 | Een studentenopdracht neerleggen bij de WaardeRing-partners Deltion, Landstede MBO, Cibap en Windesheim is sinds kort een stuk makkelijker en leuker. Waar organisaties voorheen zelf moesten uitzoeken bij welke school hun vraag het beste paste, loopt dat proces nu via WaardeRing. De aangesloten scholen overleggen vervolgens samen welke school en opleiding de opdracht het beste kan uitvoeren. ‘Met ons gezamenlijke aanbod kunnen we heel veel zaken aanpakken’, aldus de WaardeRing-werkgroep mbo/hbo.
‘We willen niet concurreren, we willen samenwerken,’ zegt Karin van Brussel (adviseur praktijkloket Deltion). ‘Dus er komt een opdracht binnen, wij gaan met elkaar zitten en kijken wie de meeste kansen ziet.’ Kim Bruins (consultant Leven Lang Ontwikkelen bij Windesheim) voeg toe: ‘Soms pakken we het zelfs gezamenlijk op, want mbo en hbo vullen elkaar prachtig aan.’
Hoe werkt het?
Alle organisaties die bij WaardeRing zijn aangesloten, kunnen hun vragen rechtstreeks bij netwerkcoördinator Ilse Postma van WaardeRing indienen. Vervolgens leggen de scholen de opdracht naast elkaar. Afhankelijk van het thema en het niveau wordt gekeken waar de vraag het beste past. Rob Trappel (projectleider Praktijkloket Landstede MBO): ‘Het brede palet aan opleidingen maakt dat we bijna alles kunnen oppakken. Van communicatie tot sport en van meubelrestauratie tot circulaire ontwerpvraagstukken. Alleen opdrachten met een puur commerciële insteek of privékarakter nemen we niet aan. Het moet een maatschappelijk of regionaal belang hebben.’ Soms is het verschil subtiel. Zo kan een videovraag zowel bij Deltion als bij Cibap passen, maar ligt de nadruk bij Cibap op creatie en vormgeving, en bij Deltion op techniek.
Wederkerig
Het werkt ook andersom: de scholen kunnen opdrachtverzoeken bij WaardeRing neerleggen. Minze Leistra (coördinator Bureau Bedrijfscontacten en relatiebeheerder bij Cibap): ‘Wij hebben bijvoorbeeld het keuzedeel “Duurzaamheid in het beroep”. Als ik daarvoor opdrachten nodig heb, kan ik mijn verzoek neerleggen bij WaardeRing. Ook als wij projecten hebben waarbij circulariteit een thema is, kan ik daar terecht. Voor ons jaarlijkse business event in maart bijvoorbeeld. Daarnaast kunnen we ons practoraat Circulariteit en Duurzaam ondernemen ook bij opdrachten inzetten.’
Samenwerking mbo en hbo
De werkgroep ziet veel voordelen in samenwerking, ook overkoepelende opdrachten kunnen op deze manier worden aangenomen. ‘Neem een sportclub die wil groeien. Het mbo heeft sportopleidingen en het hbo ook. Dan brengen we studenten bij elkaar: de één praktisch ingesteld, de ander meer theoretisch. Dat levert een enorme meerwaarde op en studenten leren ook veel van elkaar’, aldus Kim. Wel werkt het hbo anders. Waar de mbo-praktijkloketten vooral praktijkopdrachten verdelen, richt Windesheim zich meer op complexere vraagstukken en onderzoeksvragen. ‘Een simpele stage-opdracht komt niet bij ons terecht. Wij pakken de bredere, ‘hoog-over’ vragen op, vaak met lectoraten of samenwerking tussen opleidingen.’
Wat verwachten de scholen van opdrachtgevers?
Een heldere vraag is de basis. Hoe beter de opdracht geformuleerd is, hoe makkelijker deze gekoppeld kan worden aan een opleiding. Daarnaast verwachten de scholen actieve betrokkenheid van de opdrachtgever. ‘De begeleiding van het proces ligt bij de school, maar de inhoudelijke begeleiding moet van de opdrachtgever komen,’ legt Karin uit. ‘Juist daar zit het leereffect: studenten ervaren hoe het in de praktijk werkt. Zonder betrokken opdrachtgever wordt het een schooloefening, en dan verdwijnt de realiteit.’ Rob vult aan: ‘Een opdrachtgever moet er energie in steken, maar krijgt dat dubbel en dwars terug. Enthousiasme werkt aanstekelijk: we hebben meegemaakt dat een bevlogen opdrachtgever met een idee over karpers ineens tien studenten wist te inspireren.’
Wat levert het op?
Een opdrachtgever krijgt niet alleen een product of antwoord op zijn vraag, maar ook de kans om bij te dragen aan de ontwikkeling van jonge mensen. Bovendien leren opdrachtgevers zelf veel van het werken met studenten: frisse perspectieven, nieuwe invalshoeken en een kijkje in de drijfveren van de professionals van de toekomst. ‘Je moet studenten ruimte geven,’ zegt Karin. ‘Dan kun je nog versteld staan van wat ze bedenken. En tegelijk werk je mee aan de ontwikkeling van je toekomstige werknemers.’
Conclusie
Met de nieuwe werkwijze is het indienen van studentenopdrachten bij WaardeRing sneller, overzichtelijker en kansrijker geworden. Door de samenwerking tussen mbo en hbo, de brede waaier aan opleidingen en de gezamenlijke afstemming, komen vragen op de juiste plek terecht. Voorwaarde: een helder geformuleerde opdracht, een betrokken opdrachtgever, en een maatschappelijke of regionale relevantie. Minze: ‘Het mooie is dat we elkaar als scholen versterken. Samen met WaardeRing zorgen we dat vragen uit het netwerk landen bij de juiste studenten. Dat is winst voor iedereen.’