Studenten brengen circulaire mogelijkheden van plastic in kaart
23 december 2021 | ‘Hoe creëren we een netwerk om plastic een circulaire waarde te geven?’ Vanuit die vraag onderzochten zes studenten van het Windesheim Honours College de recyclemogelijkheden van verschillende soorten plastics, de machines die daarvoor nodig zijn en de kennis, insteek en samenwerkingsmogelijkheden van de WaardeRing-stakeholders. Dat alles brachten ze op een voor alle betrokken doelgroepen overzichtelijke wijze in beeld.
‘We kregen de mogelijkheid om het project uit te kiezen dat ons het meest aansprak. Daardoor waren we extra gemotiveerd’, vertelt student Daniel Jacobs. Samen met de vijf andere Global Project and Change Management-studenten Sina Albanese, Nele Fricke, Norma Jamann, Marie Joost en Clara Lang verdiepte hij zich van september tot december in de recyclemogelijkheden van plastic binnen WaardeRing.
‘WaardeRing wil de circulaire economie boosteren met een netwerk van stakeholders die de juiste weg zoeken om hun gezamenlijke kennis en mogelijkheden op het gebied van plasticrecycling optimaal en overkoepelend te gebruiken. Wij hebben betrokken stakeholders in kaart gebracht. Ook hebben we de kleinere kunststofstromen en de mogelijke eindproducten geïnventariseerd, die kunnen voortkomen uit samenwerking tussen de WaardeRing-stakeholders en TechLab Zwolle. Daartoe hebben we veel gesproken met projectleider Maarten van Dongen van WaardeRing en Annemiek Brink, zij is namens Sterk Techniek Onderwijs verantwoordelijk voor het relatiebeheer onderwijs en arbeidsmarkt.’
Het was een enorme klus. ‘Drie van ons deden het veldwerk, legden contacten, spraken met de betrokkenen en gingen overal naar toe. De andere drie richtten zich op het plastic, welke soorten er zijn, welke producten van die soorten te maken zijn en op welke manier, met welke machines dat moet gebeuren, en wat de kosten daarvan zijn. Maar allemaal hielden we ons bezig met het totaalplaatje, want daar ligt onze passie.’ De studenten werkten volgens de scrum methode; tijdens de tweewekelijkse sprintmeetings werden de vorderingen en bekeken en of het proces aangepast moest worden. ‘We ontdekten dat PP en PS al volop bij Noggus&Noggus in Dalfsen wordt gescheiden en verkocht. Het zou efficiënt zijn wanneer daar een soort distributiecentrum gerealiseerd wordt van de gezamenlijke kringloopbedrijven binnen WaardeRing, met een reinigingsproces en een shredder, waardoor de gescheiden plastics minder opslagruimte in beslag nemen. Dat is een van onze aanbevelingen.’
In het korte tijdsbestek van drie maanden kwamen de studenten niet overal aan toe. ‘Wat bijvoorbeeld nog onderzocht moet worden is hoevéél er van de verschillende stromen plastic nodig is om er efficiënt mee te kunnen werken. Maar dat kan het beste in de praktijk bekeken worden, wanneer bij TechLab in Zwolle machines en 3D-printers gerealiseerd worden die het plastic verwerken. Dan kun je ook onderzoeken hoeveel mensen ervoor nodig zijn. Voor nu hebben wij ons gefocust op tijdloze informatie, die op elk moment voor alle betrokken partijen inzetbaar is.’
Daniël en medestudent Nele hebben de resultaten op makkelijk te interpreteren en duidelijke wijze gevisualiseerd. ‘Ik heb een opleiding interactieve vormgeving gevolgd en Nele houdt zich daar ook mee bezig. We wilden het dusdanig in beeld brengen dat het voor elke doelgroep behapbaar is: zowel leerlingen, studenten, als mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt en de medewerkers van de kringloop die ermee moeten werken. Maar ook de stakeholders en eventuele andere projectteams die wellicht vervolgonderzoek doen of er op een andere manier mee aan de slag gaan.’
Zelf heeft Daniël veel van het project opgestoken. ‘Bij het recyclen van plastics komt veel meer kijken dan je denkt. Je moet overal rekening mee houden. Transport en logistiek: waar komt het vandaan, hoeveel is er beschikbaar en waar moet het heen? Wat gaat het kosten voor er een eindproduct is en hoeveel gaat de prijs stijgen als er meer belangstelling voor komt? Behalve de financiële waarde heb je ook de sociale waarde: is het voor een kringloopbedrijf makkelijk uit te voeren, hoeveel leren leerlingen en mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt ervan, willen ze dit wel en hebben ze er plezier van? Dat zijn allerlei vragen waarover je na moet denken.’ Hij is blij met het eindresultaat. ‘De samenwerking is vlekkeloos gegaan, met allemaal hardwerkende studenten die zich enorm hebben ingezet en die dezelfde passie hebben. Dat was heel fijn. Het was een mooi project.’
Annemiek Brink van Sterk Techniek Onderwijs en TechLab:
‘Wij zijn er heel blij mee. De studenten hebben het prachtig in kaart gebracht. We willen met het voortgezet onderwijs in TechLab met het project Precious Plastics gaan werken, een open source project waarbij op kleine schaal nieuwe producten worden gemaakt van gerecycled plastic. Daar kunnen we het verslag van deze studenten goed bij gebruiken. Wie zijn nu eigenlijk de stakeholders in dit verhaal, wie kunnen ons waar bij helpen. En wat kunnen we met verschillende soorten plastics doen. We hebben een opdracht op het gebied van circulariteit, duurzaamheid en energietransitie. Daar moeten we met z’n allen mee aan de slag. En de resultaten, conclusies en aanbevelingen van de studenten in hun projectverslag kunnen ons daar goed bij helpen.’