Studenten Windesheim en de circulariteit van Maxi-Cosi’s
25 maart 2021 | Hoe kunnen Maxi-Cosi’s die bij de kringloop worden ingeleverd een circulaire bestemming krijgen? Met die vraag van WaardeRing gaan Windesheim-studenten Jeroen Willemse (derdejaars Werktuigbouwkunde) en Jurgen Hagewoud (derdejaars Technische Bedrijfskunde) zich bezighouden. ‘De productie, recyclebaarheid en retourprogramma’s van heel veel producten kunnen circulair gezien anders, béter, aangepakt worden’, daar zijn ze het over eens.
Jaarlijks koopt de helft van de ongeveer 170.000 zwangere vrouwen in Nederland een autostoeltje, blijkt uit de WIJ monitor van WIJ Special Media (WSM), een data georiënteerd mediabedrijf. Twee derde daarvan schaft een nieuw exemplaar aan. Dit betekent dat er jaarlijks een dikke 56.000 nieuwe autostoeltjes worden gekocht. Als de kinderen eruit gegroeid zijn, belanden veel van die stoeltjes bij de kringloop. Lang niet alles kan daar echter verkocht kan worden, mede omdat het door de branche wordt afgeraden om een tweedehands exemplaar te kopen. Bij een aanrijding kan het van binnen onherstelbaar beschadigd zijn, terwijl dit niet aan de buitenkant is te zien. En de veiligheid van je kind gaat natuurlijk voor alles.
Omdat Kringloop Zwolle en Noggus&Noggus voor zo min mogelijk restafval gaan, worden zoveel mogelijk niet verkochte kinderstoeltjes gesloopt en de materialen gescheiden. Dat is een lastig karwei, vertelt vrijwilliger Luuk Kin bij Noggus&Noggus in Staphorst, waar Jeroen en Jurgen een kijkje nemen. ‘Die dingen zijn echt niet gebouwd om uit elkaar te halen. Per stoeltje ben je minstens een half uur bezig met schroevendraaiers, tangen, messen en scharen. We scheiden een stoeltje in hard plastic, metalen en restafval zoals textiel, schuimplastic en rubber. Soms kun je zo moeilijk bij een bout komen, dat je je afvraagt hoe ze het in vredesnaam ooit in elkaar hebben gekregen.’
De Maxi-Cosi (de merknaam is verwaterd tot soortnaam) vormt circulair gezien dus een probleem. WaardeRing heeft studenten van Windesheim gevraagd zich over deze kwestie te buigen en Jeroen en Jurgen, die de minor Duurzame Technologie volgen, hebben de uitdaging aangenomen. ‘De vraag is breed en bestaat uit drie deelvragen’, leggen ze uit. ‘Ten eerste gaan we onderzoeken wat er met de huidige stroom aan gebruikte autostoeltjes circulair gezien kan gebeuren. Ten tweede gaan we kijken hoe je ze beter kunt produceren: design for recycling. Ten derde gaan we bekijken in hoeverre er bij de producten van autostoeltjes retourprogramma’s bestaan en hoe die werken.’
De opdracht spreekt de beide studenten aan. ‘Je staat er niet bij stil, maar de productie van heel veel producten kan circulair gezien anders, béter, aangepakt worden. Heel veel mensen leven in het nu, terwijl duurzaamheid steeds belangrijker wordt, als je naar de toekomst kijkt.’ Jurgen houdt zich in zijn studie bezig met het analyseren en herinrichten van (bedrijfs)processen. ‘Samen met de opdrachtgever proberen we tot de beste, duurzaamste oplossing te komen.’ De uitdaging spreekt ook Jeroen aan. ‘Onderzoek is belangrijk bij Werktuigbouwkunde, dat komt hierbij zeker aan bod, evenals ontwerpprocessen. We kijken hoe Luuk het hier aanpakt, hoe hij de stoeltjes uit elkaar haalt, hoe ze eruit zien en wat voor materialen er zijn gebruikt in de productie. We gaan in gesprek met huidige producenten, we willen onderzoeken waarom ze bepaalde materialen gebruiken. Vervolgens gaan we bepalen welke aanbevelingen we kunnen doen. Het is helemaal nieuw, ik denk niet dat ooit eerder iemand het probleem op deze wijze heeft aangepakt.’ In juni hopen de studenten de eerste onderzoeksresultaten te presenteren. Wordt vervolgd!