Skip to content

RUG-studenten adviseren informatiecampagne om grote meubelafvalstroom te beperken

27 maart 2024 | Met een informatiecampagne consumenten bewust maken van de gevolgen voor het milieu als bruikbare meubels weggegooid worden. Dat is het advies van studenten van de Rijksunverisiteit Groningen die in opdracht van ROVA onderzoek deden naar levensduurverlenging van meubelen. De onderzoeksvraag kwam voort uit de grote hoeveelheid meubels die als afval op de milieustraat gebracht worden.  Het onderzoek is onderdeel van het onderzoeksproject Urban Upcycling waaraan WaardeRing deelneemt.

De studenten onderzochten het gedrag rondom het afdanken van meubelen met het Norm Activation Model. Dit model beschouwt milieuvriendelijk gedrag als een resultaat van persoonlijke normen. Deze normen zijn op hun beurt weer het resultaat van meerdere factoren, waarbij bewustzijn over het probleem of bewustzijn van gevolgen en het toeschrijven van verantwoordelijkheid in deze context een belangrijk effect kunnen hebben. Gedragsverandering (in brede zin) vraagt als eerste stap om bewustzijn over het probleem. ‘Bewustzijn is niet voldoende, maar wel noodzakelijk voor gedragsverandering’, constateerden de studenten.

De interventie
De studenten hebben zich daarom gestort op een interventie die bewustzijn rondom het probleem kan vergroten. Ze hebben hiervoor een flyer ontworpen die rekening houdt met een aantal factoren: 1) makkelijk te begrijpen 2) een relatie met je persoonlijke leven 3) herhaling van de boodschap 4) meubels behouden wordt als sociaal wenselijk gedrag beschreven 5) er worden vragen gesteld om de lezer te laten reflecteren op hun gedrag. 

Tot slot is geen interventie compleet zonder monitoring en evaluatie van de resultaten. Ook hier hebben de studenten een plan voor geschreven. Met die aanpak kan ROVA gericht onderzoeken of de flyer leidt tot de gewenste bewustwording onder inwoners. ‘De studenten hebben heel gedegen onderzoek gedaan. Een deel van hun inzichten kunnen we direct toepassen in onze communicatie. En de aanpak met de flyer is zó goed uitgewerkt dat we die in een later stadium makkelijk kunnen uitvoeren om te onderzoeken of dergelijke communicatie inderdaad het gewenste effect heeft’, aldus ROVA.

Urban Upcycling
Het consortium Urban Upcycling, waarvan WaardeRing deel uitmaakt, behandelt drie vragen: hoe zien ecosystemen er uit, hoe ontwikkelen die zich in de tijd, en welke elementen zijn succesvol en welke niet? Onderzocht wordt welke businessmodellen voor upcycling succesvol zijn en op welke manier upcycling initiatieven duurzaam kunnen worden opgeschaald. Vervolgens wordt er bekeken welke concrete producten met upcycling kunnen worden gemaakt. Hoe kijken consumenten tegen upcycling-producten aan, en wat vindt de markt daarvan? Urban Upcycling brengt het in kaart.

Partners in het consortium zijn:

  • De kennisinstellingen HvA, Hogeschool Windesheim en Universiteit Maastricht
  • De gemeenten Amersfoort, Amsterdam, Almere, Rotterdam, Zwolle
  • Urban upcycling initiatieven WaardeRing (Zwolle), Circulair Warenhuis (Leiden), Pantar en Buurman Rotterdam
  • Ontwerpers van upcycling producten Blooey, Studio Hamerhaai, The Upcycle en Tolhuijs Design
  • Afvalinzamelaars ROVA en Renewi
  • Vertegenwoordigers van de meubel- en interieurbranche IKEA en CBM
  • Kennispartners Het Groene Brein en Rijkswaterstaat

Deze website maakt gebruik van cookies meer informatie

Om je de beste surfervaring te bieden, is deze website standaard ingesteld op "cookies toestaan". Als je deze site blijft gebruiken, of als je klikt op "Accepteren", dan geef je toestemming voor het gebruik van Cookies

Sluiten