Skip to content

Onderwijssamenwerking: Thorbecke in Bedrijf

‘De mogelijkheid om te trainen in de praktijk is heel belangrijk voor onze leerlingen’, vertelt Wilco Wezenberg, coördinator van Thorbecke in Bedrijf. Hij is regelmatig bij Kringloop Zwolle en in het textielsorteercentrum aldaar te vinden, waar hij leerlingen op maat begeleidt en zelf ook meewerkt. ‘Eerst lopen ze intern stage op onze arbeidstrainingslocatie. Vervolgens krijgen ze de kans om in een echte praktijkomgeving arbeidsvaardigheden aan te leren. Dat is een stuk uitdagender voor de leerlingen.’

Het is belangrijk dat er een docent/coach aanwezig is als de leerlingen beginnen. ‘Er zit een hele opbouw in’, legt Wilco uit. ‘In het begin leren ze hoe ze hier op eigen gelegenheid moeten komen, dat het belangrijk is dat ze op tijd beginnen en leren opdrachten te aanvaarden. Als ze dat een beetje onder de knie hebben, gaan we aan de slag met de volgende vaardigheden: de kwaliteit van de opdracht, werktempo, accepteren van gezag, doorzetten, hulp vragen en accepteren. Op een gegeven moment hebben ze de coach steeds minder nodig. De praktijkbegeleiders van de kringloop worden steeds belangrijker en nemen de rol van de coach over. En zo kunnen de leerlingen hier op een gegeven moment echt stage gaan lopen.’

Het belang van WaardeRing
‘Thorbecke in Bedrijf is een groot succes’, zegt Wilco. ‘Onze leerlingen zijn doeners, met praktische talenten. Onze taak is het om die talenten maximaal tot hun recht te laten komen. Afhankelijk van het uitstroomprofiel van de leerlingen zijn ze behalve bij het textielsorteercentrum en Kringloop Zwolle ook bij een verzorgingshuis, de Hema, een revalidatiecentrum en een bedrijf voor groenonderhoud aan de slag. WaardeRing is enorm belangrijk voor Thorbecke in Bedrijf. Uit het contact met de partners komen allerlei soorten werkzaamheden voort, waarmee onze leerlingen arbeidsvaardigheden kunnen opdoen. In ons arbeidstrainingscentrum halen ze bijvoorbeeld ordners uit elkaar en sorteren de materialen op karton, metaal en plastic. Dat doen ze ook met kleerhangers, fotolijstjes en spiegeltjes. We pimpen meubels die de kringloop voor ons sorteert en transporteert. Wij zorgen voor de handjes en de verf. De meubels worden bij de kringloop en op marktplaats verkocht, waardoor de leerlingen ook bezig zijn met sociale vaardigheden en taal en rekenen. We delen de winst met de kringloop.’

Legio mogelijkheden
En er is meer. ‘Bij het demonteren van dvd’s en cd’s, bekijken we of er iets moois tussen zit voor de senioren in het verzorgingshuis: luisterboeken, koormuziek. Ook bij spelletjes kijken we of die nog ergens een nieuw leven kunnen krijgen.’ De mogelijkheden zijn legio. ‘We zijn nu ook een wasproject aan het opstarten met een wasmachine en droger van de kringloop. In het textielsorteercentrum wordt bekeken welke kleding goed verkoopbaar is na een wasbeurt. Door te wassen en drogen werken onze leerlingen aan zelfredzaamheid en zelfstandigheid. We kunnen ze ook textiel leren herstellen, die weer bij de kringloop kan worden verkocht.’

Verbinding
Wilco is enthousiast. ‘Alles is bespreekbaar. Met het oog op de nieuwe Omgevingswet die in 2022 van kracht wordt, willen we onze kas op school een buurtcentrumfunctie geven, waar mensen koffie kunnen drinken en taart kunnen eten. We hebben bedrijfsleider Jan Pruis van Noggus&Noggus in Staphorst, de spin in het logistieke web, om gezellige stoelen gevraagd die niet verkocht kunnen worden, en die zet hij voor ons apart. De samenwerking binnen WaardeRing is bijzonder inspirerend. Steeds meer partners weten elkaar te vinden en steeds meer materialen worden hergebruikt, terwijl onze leerlingen er heel veel baat bij hebben. Het is als een olievlek die zich steeds meer uitbreidt. Door WaardeRing krijg je echt verbinding’, stelt Wilco. ‘Je hebt hele korte lijnen, je weet wat je aan elkaar hebt en je kunt duidelijke afspraken maken. En al doende zie je steeds meer mogelijkheden.’

‘Je wordt gezien, gehoord, gevóeld’
‘Het fijne van de kringloop is dat de begeleiders en medewerkers ervaring en expertise hebben om met deze doelgroep om te gaan’, zegt Wilco. ‘Dat begint al met het klimaat dat hier heerst. Je wordt gezien, gehoord, gevóeld. De sfeer is goed, iedereen mag zijn zoals hij is. Dat biedt veiligheid en plezier. Daarbij zorgt ook de structuur en duidelijkheid voor veiligheid. Iedereen weet wat z’n taak is en iedereen weet wat zijn verantwoordelijkheid is in het proces. Als je onze leerlingen stimuleert en hun talenten positief bekrachtigt, niet voortdurend in de nek hijgt en continu controleert, gaan ze rechtop staan en komen ze in hun kracht.’

Geen belemmeringen
Wilco werkt zelf net zo hard mee als hij van z’n leerlingen verwacht. ‘Als je wilt dat leerlingen opdrachten accepteren, is dat essentieel. Je hebt een voorbeeldfunctie. Iedereen werkt hier mee, we zetten allemaal de schouders eronder, dat is het mooie van de kringloop. Daarnaast is het gewoon heel inspirerend om hier op de werkvloer rond te lopen. Ik zie hier vrijwilligers met die prijskaartjes bezig, en overleg met Dick dat onze leerlingen die ook kunnen kopiëren en snijden. Met de overhemden die anders in de recyclebakken gaan, kunnen onze leerlingen naailessen krijgen. Ze knippen de gespen van de riemen, zodat die bijvoorbeeld in de Schatkamer kunnen worden verkocht, of worden hergebruikt door naaiateliers.’ Wilco heeft tot nu toe geen belemmeringen ervaren binnen WaardeRing. ‘We proberen gewoon dingen, dat is het mooie van dit project. We onderzoeken alles en behouden het goede. Als iets niet bij de doelgroep blijkt te passen, dan proberen we wat anders.’

‘Je leert heel veel’
Norah (17) zit op De Twijn. ‘Ik sorteer de kleding op winter en zomer. En ik maak de prijskaartjes aan de kleding met een pistool. Je kunt op de dozen zien welke prijs aan een kledingstuk moet. Kijk, dit is merkkleding, deze jasjes kosten tien euro. Je hangt het kaartje aan het lusje of anders aan het randje, niet in de stof. Het is niet moeilijk. Als ik het niet weet, vraag ik het. Dat vinden ze hier prima, ze zijn het gewend.’ Ze werkt sinds een maand bij Kringloop Zwolle. ‘Je leert heel veel. Je leert bijvoorbeeld om zelfstandig te werken. Omdat ik mijn werk goed doe, sta ik nu ook in de winkel. Ze denken dat ik het wel aankan en ik denk het ook. Ik zorg dat het er netjes uitziet allemaal, daar hou ik wel van.’ Werken in de praktijk wordt bij Thorbecke zorgvuldig opgebouwd. ‘Op school zelf krijg je eerst arbeidstraining. Ik werkte in de catering en daarvoor moet je bijvoorbeeld ook boodschappen halen en zo. Dat is best verantwoordelijk werk. Ik heb al heel veel geleerd bij Thorbecke in Bedrijf. En bij deze stage leer ik nog veel meer. Het is leuk, ik ga hier met plezier heen. Ik zou hier wel willen werken.’

Deze website maakt gebruik van cookies meer informatie

Om je de beste surfervaring te bieden, is deze website standaard ingesteld op "cookies toestaan". Als je deze site blijft gebruiken, of als je klikt op "Accepteren", dan geef je toestemming voor het gebruik van Cookies

Sluiten