+houtbaar: nieuwe kansen voor gebruikt hout
28 september 2020 | +houtbaar. Dat is het bedrijf waarmee eigenaar Jan-Willem Harwig van gebruikt hout nieuwe producten maakt. Want: ‘Er is al zoveel hout beschikbaar, het is niet nodig om zoveel bomen te kappen.’ Een nieuw en uniek concept van +houtbaar is Repanel. Van oud hout worden nieuwe panelen gemaakt, die als halffabricaat op de markt worden aangeboden aan bijvoorbeeld meubelmakers, interieurbouwers en ook particulieren. +houtbaar is een nieuwe partner van WaardeRIng.
Jan-Willem studeerde facilitair management, waarbij hij zich specifiek richtte op renovatie van oude gebouwen. ‘Ten tijde van deze studie heb ik een tijdje in Kopenhagen en Londen gewoond. Vervolgens zijn mijn vrouw en ik naar Cambodja vertrokken. Mijn vrouw werkte als jurist bij een mensenrechtenorganisatie en ik bouwde een eigen bedrijf op. We hadden geen grote machines en maakten meubels van gebruikt hout. Eerst voor de export en toen dat niet goed van de grond kwam voor de lokale markt. Dat laatste was heel succesvol. In ontwikkelingslanden is circulariteit geen ideële doelstelling, het is vaak pure noodzaak voor veel mensen. We maakten design meubelen en gaven lokale mensen de kans het vak van metaal en hout bewerken te leren. Tof om jongens een bouwtekening te leren lezen en ze dan een paar maand later zelf wat zien schetsen. Het was heel leuk, we hadden het er echt naar onze zin.’
Na twee jaar kon Jan-Willem het bedrijf verkopen en verhuisden ze terug naar Nederland. ‘Ik heb een tijdje voor IKEA gewerkt, heel wat anders dus. Het was leuk om te ervaren hoe het er daar aan toe gaat. Maar als je een tijdlang in zo’n land als Cambodja woont, krijg je een andere kijk op het leven. Je bent veel meer bezig met de vraag wat echt belangrijk is. En je wilt iets creëren dat echt waarde heeft. Er worden vaak concessies gedaan als het om duurzaamheid gaat en de mensen die het maken, vooral als het productieproces in het buitenland gebeurt. Ik wil juist dingen maken die 100% goed zijn voor de natuur en mensen. Volgens mij kan dat gewoon, maar je moet het wel willen en daarom ben ik weer voor mezelf begonnen.’
+houtbaar is de nieuwe naam van +Artillery Furniture. ‘Ik maak mooie dingen en ik krijg er dan ook mooie reacties op. Om het allemaal zichtbaarder te maken, richt ik me nu op keukens en kasten en zijn we +houtbare concepten aan het ontwikkelen voor de projectenmarkt. In het verleden leverde ik alleen maatwerk op aanvraag, maar nu ontwikkelen we een eigen +houtbaar-lijn. Design producten van puur, gebruikt hout, die makkelijk demonteerbaar en opnieuw te gebruiken zijn. Gestandaardiseerde producten maken het eenvoudiger om mensen in te zetten, nu doe ik het nog veel alleen of in samenwerking met Binthout. Natuurlijk kunnen klanten hun eigen persoonlijke touch toevoegen, we zijn geen IKEA. Hoe gaaf is het dat je een product koopt dat zo’n positieve impact heeft op de natuur, de mensen en het milieu?’ Jan-Willem wil zoveel mogelijk samenwerken met de partners van WaardeRing, op het gebied van mensen en materiaal.
Het nieuwe concept “Repanel” van +houtbaar is uniek. ‘De kringloop sorteert hout, dat door ons wordt verwerkt tot bruikbare panelen waar weer nieuwe producten van gemaakt kunnen worden. De helft van de meubelmakers en interieurbouwers bestelt panelen op maat, wij willen kijken of het lukt om er op die markt gerecyclede panelen tussen te zetten. Ik ben met Binthout in gesprek over hoe we de kwaliteit kunnen waarborgen.’ Jan-Willem zoekt ook hierbij zoveel mogelijk de samenwerking op. ‘Ik ben in gesprek met meubelmakers en ik ben op zoek naar timmerbedrijven die hun machines beschikbaar willen stellen. Wat er al is, hoef je niet opnieuw aan te schaffen of te creëren. Wat mensen al doen, hoef je niet te kopiëren. Ik ben steeds op zoek naar expertise en kennis en naar partners die willen samenwerken. Precies zoals WaardeRing voor ogen heeft. Dat vind ik zo mooi van dit circulaire netwerk. Je ontmoet inspirerende en enthousiaste mensen ontmoet die veel verstand van zaken hebben.’
‘Sociaal en circulair, daar wil ik naar toe. Klanten die genieten van mooie, unieke, duurzame producten, medewerkers die genieten van een mooie werkplek, hout dat zo lang mogelijk gebruikt wordt. Dat lijkt me tof. Daar ga ik met +houtbaar voor.’