8 december 2022 | De Kerst Pop-Up van WaardeRing is vanaf het begin een groot succes gebleken. Klanten blij verrast, kringloopmedewerkers trots en leerlingen en studenten super enthousiast. De anticiperende scholen vinden het project dan ook voor herhaling vatbaar en zien aan alle kanten uitbreidingsmogelijkheden. We vroegen enkele scholen naar hun reactie.
Gökhan Gökkaya, docent economie en schoolopleider bij Thorbecke vmbo:
‘Wat mij betreft is de Kerst Pop-Up pas het begin’
In juni van dit jaar popte het idee op voor een Kerst Pop-up. ‘Het leek me geweldig, vooral als andere scholen ook meededen’, vertelt Gökhan. ‘Als schoolopleider heb ik veel contacten en al snel waren we met vier scholen. Uiteindelijk hebben nog zes scholen zich aangesloten. Kijk, we zijn allemaal economen: gewend om efficiënt en effectief aan de slag te gaan. We hebben bij Sterk Techniek Onderwijs gezien dat er hele mooie dingen kunnen gebeuren als je de krachten bundelt. Dat hebben we nu ook in de economiesector gedaan. Dat is toch prachtig!’
Thorbecke vmbo maakt volop gebruik van de mogelijkheden van de Kerst Pop-Up. ‘Wij sturen een docent of onderwijsassistent mee met de leerlingen, en we toetsen daar ter plekke op bijvoorbeeld achter de kassa staan en klantgesprekken voeren.’ Het is wat Gökhan betreft een perfecte manier van leren. ‘Ze nemen vragen mee vanuit de praktijk naar school, in plaats van andersom. Het is veel makkelijker om dingen uit te leggen, ze ondervinden hoe het werkt en snappen het daardoor veel sneller! En behalve over economie en ondernemen leren ze ook alles over duurzaamheid.’
Wat Gökhan betreft is het project super geslaagd. ‘Ik ben enorm trots op onze leerlingen. Je ziet ze groeien, ze worden goed begeleid en voelen zich heel erg thuis daar. Kijk, als de sfeer goed is en je gaat er met plezier naar toe, dan ga je ook echt leren! Wij zijn er enorm blij mee en ik hoop dat we zo’n pop-up volgend jaar nog een keer mogen ervaren. En dan niet zes uur, maar twaalf uur per week. Wat mij betreft is dit project slechts het begin van een fijne samenwerking tussen alle partijen.’
Theo Bolks, docent Dienstverlening & Producten Greijdanus College:
‘Onze leerlingen vinden het prachtig om hier deel van uit te maken’
‘Deze Kerst Pop-Up past precies bij onze opleiding’, zegt Theo. ‘De leerlingen leren in een kort tijdbestek heel veel: achter de kassa staan, bijvullen, uitzoeken van kerstproducten, noem maar op. Daarnaast ontdekken ze circulariteit en duurzaamheid: dat niet alles nieuw hoeft te zijn, dat je kunt hergebruiken. Ze gaan er met veel plezier heen. Het is de echte praktijk en dan ook nog eens op een mooie plek, middenin de Diezerstraat. Dat is heel bijzonder voor ze. Ze vinden het prachtig om daar onderdeel van te kunnen zijn. Een leerling kwam super enthousiast terug van de Kerst Pop-Up en riep: “Ik mocht achter de kassa!” Dat is toch geweldig voor die jonge kinderen.’
‘Het is voor onszelf als docenten en als school ook een opsteker. Leerlingen zijn misschien nog wel meer met duurzaamheid bezig dan wijzelf. Ze kopen tweedehands kleding, niet alleen omdat dat goedkoper is, maar ook omdat het beter is voor het milieu. Dat stemt toch tot nadenken. Circulariteit komt nog te weinig terug in onze lessen, daar moeten we over nadenken. En zo ontwikkelen we ons mee met de leerlingen. Over de Kerst Pop-Up zijn wij minstens zo enthousiast als de leerlingen. We hopen dat we het in de toekomst nog kunnen uitbreiden op wat voor manier dan ook.’
Kim de Haan, docent economie bij TalentStad Beroepscollege:
‘Hoe mooi is het dat leerlingen gewoon in het werkveld kunnen leren’
‘Wij vinden het heel waardevol om leerlingen deze ervaring te kunnen aanbieden’, zegt Kim. ‘Hoe mooi is het dat ze in de echte praktijk kunnen leren.’ De leerlingen werden zorgvuldig voorbereid. ‘Om ze kennis te laten maken met het kringloopgebeuren, heeft bedrijfsleider Frans Jan Bontekoe van de Kerst Pop-Up en van Kringloop Zwolle vooraf een rondleiding gegeven in de winkel aan de Nieuwe Veerallee. Ook gaf hij een toelichting op de Kerst Pop-Up. Vervolgens hebben de docenten bij Economie en Ondernemen uit de leerlingen die enthousiast waren een vijftal leerlingen gekozen die aan het werk gingen in de Kerst Pop-Up. Ze vinden het heel leuk. Ze gaan er zelfs heen als wij een studiedag hebben en ze eigenlijk vrij zijn. Dat zegt wel wat.’
‘Als hier vervolg aan wordt gegeven, willen we daar zeker bij zijn, en dan met meer leerlingen. Dan zou ik er ook een beoordeling aan willen hangen. Dat ze de theorie die ze op school leren kunnen aftoetsen in de winkel. Nu doen ze dat in de TalentShop, een winkel die op school wordt gerund door leerlingen Economie & Ondernemen. Maar de Kerst Pop-Up biedt net dat stukje extra, dat is het échte werkveld. Je merkt dat ze het meenemen naar school en nu ook een stuk gedrevener de TalentShop runnen.’
Bert Haan, docent economie mbo Menso Alting:
‘Geweldig, wat zo’n Kerst Pop-Up allemaal teweeg brengt’
‘Als ik een mooie uitdaging zie, probeer ik die te pakken’, aldus Bert. ‘De Kerst Pop-Up is een hele mooie kans voor de eerstejaars studenten Retailmanager. In elke andere stage moeten ze onderaan beginnen, maar hier pakken ze alles mee. Ze staan bij de kassa, ze begeleiden de vmbo-leerlingen, ze vullen artikelen aan, ze nemen gewoon de verantwoordelijkheid. Het zijn nog maar eerstejaars, maar de drie die daar werken hebben de juiste mindset al. Ze worden daar dan ook heel goed begeleid.’ Bert laat ze reflecteren. ‘Hoe stuur je aan: laat je leerlingen meedenken of geef je opdrachten. En welk managementmodel werkt beter. Dat soort processen wil ik wel zien.’
‘De Kerst Pop-Up biedt in veel opzichten voordelen. De werkzaamheden hebben een vormende en voorbereidende functie richting de examinering van kerntaken’, zegt Bert. ‘Bovendien is de kennismaking met circulariteit een mooie opsteker. Eén van de studenten ziet daar nu zo het belang van in, dat hij een presentatie heeft gemaakt om mbo Menso Alting ervan te overtuigen om zich aan te sluiten bij WaardeRing. Hij vindt dat circulariteit en duurzaamheid er gewoon bij hoort. Dat vinden wij als school zelf ook, we willen ons profileren met duurzaamheid. Geweldig toch, dat zo’n student dat doet. Ik hou daar wel van! Het is fantastisch wat zo’n Kerst Pop-Up allemaal teweeg brengt!’
Trots!
Hierbij wil ik dhr. Wiersma graag uitnodigen voor de feestelijke opening van onze Pop-up store. Ik geef al elf jaar les op Thorbecke Scholengemeenschap en in al die jaren heb ik geleerd dat onze vmbo-leerlingen de lesstof beter begrijpen door met handen en voeten te werken en in de praktijk werkzaamheden te verrichten. Nu hebben we een enorm leuk initiatief en project neergezet waar we trots op zijn. We willen middels dit mailtje dhr. Wiersma ook uitnodigen voor de feestelijke opening van onze Kerst Pop-up store winkel.
Zo start de mail van Gökhan, waarin hij de minister van onderwijs uitnodigt. ‘Ik was zo trots op dit project dat ik onderwijsminister Dennis Wiersma heb uitgenodigd voor de opening’, zegt hij. ‘Hij wil graag dat bedrijfsleven en onderwijs meer samenwerken. Dit is een prachtig voorbeeld van hoe het kan en hoe het zou moeten. Ik vind dat dit soort projecten gestimuleerd moet worden.
Helaas had hij geen tijd.’