12 juni 2025 | Op 12 juni was het een drukte van belang aan de Ceintuurbaan 48 tijdens de Beroepensafari, een initiatief van Sterk Techniek Onderwijs Zwolle. Weever Circulair, Vakmensen en Stichting Kringloop Zwolle ontvingen dertig tl/havo-leerlingen uit het eerste en tweede leerjaar van het Greijdanus en hun twee docenten. De school neemt, net als bijna alle andere scholen voor vmbo en praktijkonderwijs in Zwolle, al jaren deel aan dit bijzondere project. De leerlingen sorteerden kleingoed (‘Kijk, nog helemaal nieuw!’), vouwden dozen en vulden vakantieparkzakjes (‘Lekker rustig werk!’) en verwijderden spijkers uit gebruikte houten balken om daar nieuwe plantenbakken van te maken (‘Fijn met de handen werken!’). Het werd een leerzame middag. Aan het eind wisten alle leerlingen niet alleen wat een LP is, maar ook wat circulariteit betekent: ‘Dat betekent dat je spullen hergebruikt.’ Bovendien kregen ze een indruk van mogelijke beroepen. Precies het doel van de Beroepensafari.
Weever Circulair
Gerwin de Vries, directeur van Weever Circulair: ‘Het leek me ontzettend gaaf om als bedrijf mee te doen aan de Beroepensafari, en Vakmensen en Stichting Kringloop Zwolle sloten zich daar graag bij aan. Het is superleuk om leerlingen iets te leren over techniek en circulariteit, én tegelijkertijd een link te leggen met de inclusieve arbeidsmarkt.’ Hij wijst naar het werkterrein: ‘Ze gaan die oude balken spijkervrij maken, zodat we er grote plantenbakken van kunnen maken. Ze mogen ook van die minigardens in elkaar zetten.’
Kringloop
Truus Doesburg, projectmanager bij Stichting Kringloop Zwolle, legt het de leerlingen uit: ‘Circulariteit betekent dat je bestaande, afgedankte producten opnieuw gaat gebruiken. Dat moeten we steeds vaker doen, omdat grondstoffen opraken.’ De leerlingen krijgen een rondleiding door het pand. ‘In dit kringloopwarenhuis willen we gebruikte spullen op een mooie, eerstehands manier presenteren, we verkopen ze wel voor de gewone kringloopprijs. Het gebouw zelf is gebouwd met tweedehands materialen, zoals deuren en kasten die van de sloop zijn gered.’
Textiel en LP’s
Vrijwilliger Stein van Kringloop Zwolle laat de leerlingen een LP zien. ‘Die zijn weer helemaal in. Sommige mensen sparen ze. Kijk, onze vrijwilliger Remco zoekt uit welke exemplaren nog waarde hebben. Hij hoopt altijd waardevolle exemplaren tegen te komen.’ Daarna legt hij de textielroute uit: ‘Het textiel komt met een vrachtwagen binnen en wordt gesorteerd in dames-, heren- en kinderkleding, sport, schoenen, accessoires, enzovoorts. Daarna hangen we alles netjes op rekken.’ Aan het eind van de rondleiding sorteren de leerlingen zelf kleingoed.
Vakmensen
Rutger Soldaat van Vakmensen vertelt over hun missie: ‘Onze organisatie werkt met mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Veel jongeren weten al vroeg wat ze willen worden, maar soms loopt het anders, door een ongeluk, doordat het moeilijk is om werk te vinden of andere problemen. Hier kunnen mensen aan de slag, zich nuttig voelen en meedoen in de maatschappij. We doen hier echt productiewerk: we pakken bijvoorbeeld pakketjes in voor vakantieparken, of we vouwen displays voor winkels.’ Een aantal leerlingen gaat de displays vouwen. Arko Strating van Vakmensen laat aan de andere helft zien hoe hondentraktatiepakketjes worden ingepakt. Elke leerling krijgt een eigen taak: zakjes openmaken, producten één voor één toevoegen en alles netjes neerzetten.
Belangrijk
Gert Paalvast, wiskundedocent aan het Greijdanus, vindt de Beroepensafari van grote waarde. ‘Op school is het vaak heel theoretisch. De kinderen zitten in een lokaal, boek open, luisteren naar de docent. Maar we willen ze ook naar buiten brengen, laten zien hoe wat ze leren relevant is in de maatschappij. Bovendien willen we ze aan het denken zetten over hun toekomst. Je kunt daar niet vroeg genoeg mee beginnen. In klas 2 kiezen ze al een vakkenpakket of profiel en maken ze keuzes die bepalend zijn. Toen ik zelf op de havo zat, moest ik in klas 3 ineens kiezen, zonder begeleiding. Hooguit kreeg je een soort telefoonboek met opleidingen mee van de decaan. Nu doen we dat anders. De Beroepensafari is onderdeel van ons programma LOB: Loopbaanoriëntatie en -begeleiding. De leerlingen bezoeken ook nog andere bedrijven in Genemuiden, Kampen en Zwolle.’
Meerwaarde
Roline Kranenborg is een van de organisatoren van de Beroepensafari. ‘Deze ronde doen er zo’n dertig bedrijven mee. In totaal, met de editie van januari erbij, nemen er 1500 leerlingen deel uit de onderbouw van vmbo en het praktijkonderwijs in Zwolle.’ Ze ziet de impact van het project: ‘De leerlingen zijn nog jong en vaak nog niet bezig met hun beroepskeuze, maar aan het eind van de tweede klas moeten ze wel al een profiel kiezen. Dit is een leuke manier om kennis te maken met bedrijven en te ontdekken wat er allemaal speelt.’ Techniek in de breedste zin van het woord komt aan bod; alle bedrijven kunnen meedoen. ‘En het is extra waardevol als ze meerdere afdelingen laten zien: niet alleen productie, maar ook bijvoorbeeld de administratie.’ De bedrijven zijn enthousiast, maar vraagt deelname wel iets. ‘Ze moeten er mensen voor vrijmaken, en het leukst is het wanneer de leerlingen ook echt iets kunnen dóen. Daar leren ze het meest van.’
Wat de leerlingen ervan vinden
Tom trekt spijkers uit een oude balk:
‘Ja, ik vind het leuk. Lekker slopen. Beroepensafari is leuker dan de gewone les.’
Lucas hanteert een elektrische schroevendraaier:
‘Ik had nog nooit gehoord van circulariteit. Nu weet ik wat het is: tweedehands spullen weer goed maken en gebruiken of verkopen. Dat heb ik vandaag geleerd. Thuis repareer ik ook weleens dingen. Ik weet nog niet wat ik later wil worden, maar ik vind techniek wel leuk.’
Jinte en Talitha zetten samen een minigarden in elkaar:
‘Wij vinden het leuk om buiten met onze handen bezig te zijn. Ik hou wel van creatief bezig zijn, en ook van techniek. Op school hebben we techniek en handvaardigheid, en we deden een project over duurzaamheid. We bedrukten oude shirts en sommigen maakten een bordspel over recyclen. Maar dit soort praktijk is ook heel leuk. Circulariteit betekent dat spullen in een cirkel rondgaan en steeds opnieuw worden gebruikt.’
Susan pakt hondentraktatiezakjes in:
‘Ik vind het mooi wat ze bij Vakmensen doen—dat ze mensen verder helpen. Ik wist niet dat er zóveel gebeurde hier. Over het milieu en het klimaat denk ik wel na. Dat je je afval goed scheidt en zo. De Beroepensafari is volgens mij best belangrijk. We zijn ook bij Veneta geweest, die maken raambekleding. Daar won ik een bioscoopbon, dat was leuk.’
Tess en Fiene: ‘Kijk, we hebben deze plantenbak gemaakt! We moeten hem nog in elkaar schroeven, maar we zijn heel trots! We vonden het een superleuke middag. Ik weet nu hoe je een sticker op een zakje plakt, haha. En wat circulariteit is: materialen cirkelen in plaats van weggooien. En we vonden die Snicker heel lekker!’