Meer jongeren bezoeken Schatkamer.com door social media-campagne
26 mei 2021 | Adverteren op social media, online garantie bieden en het toevoegen van een kwaliteitslabel werkt. Dat blijkt uit onderzoek bij de webshop Schatkamer.com van Kringloop Zwolle en Noggus&Noggus. Bureau D&B onderzocht in opdracht van Rijkswaterstaat hoe jongeren gestimuleerd kunnen worden om deze webshop te bezoeken en er tweedehands items te kopen.
Uit eerder onderzoek is gebleken dat jongeren (18 tot 35 jaar) wel de mogelijkheid hebben om tweedehands spullen te kopen, maar het nog weinig doen. Omdat vooral de online markt daarvoor geschikt is, vroeg Rijkswaterstaat aan D&B om een gedragspilot uit te voeren naar het stimuleren van online tweedehands aankopen door jongeren. In samenwerking met Stichting Kringloop Zwolle en hun webshop www.schatkamer.com werd deze uitgevoerd.
Uit het onderzoek blijkt dat jongeren tweedehands items online kopen, omdat dat overzichtelijk en gemakkelijk is, omdat zij unieke items willen scoren en vanwege de goede prijs-kwaliteitverhouding. De sociale norm en positieve eerdere ervaringen met online tweedehands items zorgen ervoor dat
jongeren eerder geneigd zijn om tweedehands items te kopen. Wat jongeren echter tegenhoudt om online tweedehands te kopen, is onzekerheid over de kwaliteit en negatieve associatie die ze hebben bij kringloopwinkels. Verder denken ze onterecht dat ze geen garantie op tweedehands producten hebben. Een reden om een fysieke winkel te bezoeken in plaats van een webshop is omdat ze daar rond kunnen snuffelen.
In de pilot is vervolgens onderzocht hoe jongeren gestimuleerd kunnen worden om online tweedehands aankopen te doen. Hierbij is gekeken naar interventies, zoals een instagramcampagne en aanpassingen in de uitstraling van de webshop. Daarbij werd de garantieverlening duidelijk aangegeven en kregen de artikelen kwaliteitslabels. Door deze interventie steeg het aantal bezoekers significant van 2935 naar 5014 bezoekers; een toename van 70%. Ook waren er tijdens de interventie 50% meer transacties in vergelijking met de controleperiode.
Op basis van de pilot hebben de onderzoekers een aantal adviezen geformuleerd, zoals: biedt garantie, deel de webshop overzichtelijk in, en vereenvoudig de zoek- en vergelijkopties.