ROVA en Ducky Dons over de coronacrisis
10 juni 2020 | De coronacrisis heeft een enorme impact op onze (circulaire) maatschappij. We vroegen onze partners wat het effect van deze crisis is op hun bedrijf of organisatie en hoe ze ermee omgaan. Deel 3: Marjolein Mann van ROVA belicht hoe snel en flexibel het afvalverwerkingsbedrijf om is gegaan met de nieuwe situatie. Nick van Nieuwenhuizen vertelt hoe Ducky Dons van de gelegenheid gebruik maakt om het merk Nextlife® goed in de markt te zetten.
Marjolein Mann, senior beleidsadviseur Circulaire Economie bij ROVA
‘Half maart zijn we meteen zoveel mogelijk thuis gaan werken. Mensen die om softwaretechnische of andere redenen niet thuis konden werken, zoals medewerkers van de planning en het klantcontactcentrum, zijn door de gebouwen verspreid in shifts gaan werken. Onze chauffeurs zijn gewoon doorgegaan, waar mogelijk alleen, het inzamelen van afval betreft een vitaal beroep. Voor de milieubrengstations kwamen aanvullende regels; niet teveel bezoekers tegelijk op het terrein en voldoende afstand houden. De medewerkers van het milieubrengstation kregen instructies om mensen niet te helpen bij het uitladen en het in de containers gooien van afval en grondstoffen. Omdat er veel afval werd gebracht en er door de afstandsmaatregels niet teveel mensen tegelijk het terrein op konden, werd er wel eens gemopperd. Daartegenover staat dat de chauffeurs heel veel mooie reacties, bedankjes en zelfs bloemen en chocolaatjes kregen. De inwoners bedankten hen omdat ze ook in deze tijd de boel schoon en netjes hielden. Inmiddels zijn de maatregelen ook bij ons weer wat versoepeld en gaan we volgens een rooster weer af en toe naar kantoor.
Ik vind het heel comfortabel om thuis te werken. Je moet trouwens wel opletten dat je niet veel te lange dagen maakt. Het is heel verleidelijk om nog even door te gaan aan het einde van een werkdag. De eerste week werkte ik wel tien uur meer dan normaal. Dat kan natuurlijk wel een keer, maar niet structureel. Verder moet je af en toe een pauze inplannen tussen de overleggen door, anders zit je alleen maar de hele dag achter die computer.
Tijdens deze crisis zijn problematische systemen veel zichtbaarder geworden. Iedereen wist bijvoorbeeld wel dat er iets niet goed ging met de textielketen: een groot gedeelte wordt in bulk naar het buitenland gestuurd waardoor we niet weten wat ermee gebeurt. Nu is dat allemaal blijven liggen. Ik hoop dat deze crisis mede door dit soort problematiek gaat bijdragen aan een versnelling van de circulaire transitie.
Sommige projecten binnen WaardeRing liggen tijdelijk stil. Ik hoop dat alles over niet al te lange tijd weer kan worden opgepakt. Op zich denk ik dat de crisis veel goed kan doen op kleine schaal, ook op het gebied van bewustwording. Mensen gaan dingen doen in hun vrije tijd, we zien dat aan de mondkapjes. Spullen worden gerepareerd in plaats van weggegooid. Upcycling en hergebruik van materialen krijgen een boost. WaardeRing houdt zich bezig met grote materiaalstromen en projecten, maar zou op dit gebied voor het grote publiek veel kunnen betekenen. Dat betekent niet alleen het verhaal vertellen, maar praktische tips geven: kijk voordat je iets bij de milieubrengstation afgeeft of je het kunt opknappen, of je buren het willen, of breng het naar de kringloop. Wat zou het mooi zijn als de activiteiten die we binnen WaardeRing doen mensen inspireren om vergelijkbare dingen te doen. Dat lijkt me heel gaaf.
Het is moeilijk om kansen voor mensen en materialen te bieden in deze periode. Ik vind dat Kringloop Zwolle en Noggus&Noggus een slimme oplossing hebben bedacht: ’s morgens zoveel mogelijk medewerkers aan het werk en ’s middags de klanten op afspraak laten winkelen. Maar dat kan natuurlijk niet al te lang op deze manier doorgaan.
Ik ben heel benieuwd hoe we over een paar jaar terugkijken op deze periode. Gaan we terug naar hoe het was, of zullen er structurele veranderingen plaatsvinden? Het is afwachten. En in de tussentijd moeten we proberen zo goed mogelijk te blijven doen wat we doen.’
Nick van Nieuwenhuizen, manager Ducky Dons
‘Vanaf het begin van de coronacrisis was ons uitgangspunt dat we iedereen aan het werk willen houden, ook de uitzendkrachten. Dat lukt. De sfeer is goed, de medewerkers begrijpen de situatie, iedereen pakt aan en houdt rekening met elkaar. De focus binnen ons bedrijf ligt nu meer op dons recycling dan op de productie van nieuwe grondstoffen. De aanvoer van oude dekbedden en kussens is nog steeds goed. De grote textielinzamelaars leveren het grootste aandeel, de kringloopwinkels leveren een klein percentage. Dankzij ons inzamel- en recyclingproces Donsretour® komt er ook materiaal terug vanuit onze eigen winkeliers.
Ducky Dons produceert nieuwe kussens en dekbedden. Daarnaast is dons recycling een belangrijk onderdeel van ons bedrijf geworden, waarmee we ons betekenisvol in de markt zetten. Als enige verenwasserette in de Benelux zijn we daar druk mee bezig. Door de coronacrisis is de verkoop van dons enigszins afgenomen, we bouwen nu gewoon voorraad op. In de toekomst trekt het wel weer aan, daar ben ik van overtuigd. Ondertussen maken we van de gelegenheid gebruik om gerecycled dons onder het merk Nextlife® goed in de markt te zetten. Dat willen we zorgvuldig doen, omdat gerecycled dons bij de consument een andere manier van denken vergt. De boodschap is dat gerecycled dons superschoon is en hetzelfde comfort biedt als nieuw dons. “Het wordt opnieuw grondig gewassen en hoewel de buitenkant van een dekbed of een kussen door gebruik verontreinigd raakt, gebeurt er binnenin niet zoveel.” Juist nu willen we dit verhaal duidelijk in de markt zetten en doorpakken, het plan is om dit merk groot te maken.
Ik denk dat we als partners van WaardeRing aan de weg moeten blijven timmeren; dat we misschien juist nu wel met een bepaalde positieve ondernemersgeest moeten investeren tegen de recessie in. Mijn visie is dat je optimistisch moet blijven en kansen moet zien en grijpen. Dat is belangrijk, maar het kan ook moeilijk zijn voor bepaalde bedrijven. Wij verkopen nog redelijk omdat we de afgelopen jaren veel hebben geïnvesteerd in onze collecties en het goed doen als bedrijf en als merk. Wij zijn duurzaam, ons verhaal klopt. Ik denk dat je je moet blijven onderscheiden, dan kun je overeind blijven in deze crisis.
De coronacrisis kan positief uitpakken voor de transitie naar een circulaire economie. Sommige bedrijven zullen de toegevoegde waarde van circulariteit juist nu erkennen. Maar er zullen ook bedrijven zijn waar het blijft liggen omdat circulair innoveren geld kost en nu niet past. Het is moeilijk te voorspellen naar welke kant het doorslaat. Ik denk dat het wel positief uitpakt, we zijn nu genoodzaakt om echt na te denken. In goede tijden is die noodzaak er niet, is er geld in overvloed. Nu moet je juist innoveren en jezelf onderscheiden.’